Piloti Francie

6. září 2007 v 17:07 |  Piloti
FRANCOUZŠTÍ PILOTI
René Fonck

Jméno a Příjmení:
země:
hodnost:
sestřely:
datum narození:
datum úmrtí:
René Paul Fonck
Francie
Capitaine
75
27.března 1894
červen 1953 v Paříži


Pokud existoval muž, který byl esem es, pak byl tímto mužem Francouz René Paul Fonck (1894- 1953). Byl to stejně tak válečník jako pilot a každého o tom ujišťoval. Byl to chvastoun, který sám sebe zařadil mezi elitu, a většinu svého času strávil osaměle ve vzduchu nebo na zemi. Oficiálně byl uznán spojeneckým esem es s 75 potvrzenými vítězstvími, je ale možné, že sestřelil ještě více letadel nepotvrzených, než von Richthofen. Nahlásil 52 dalších vítězství, která nebyla nikdy ověřena, mnohá z jeho tvrzení jsou ale pravděpodobná. Fonck si činí nárok na "120 vítězství, kterými jsem si sám jistý."
Narodil se roku 1894 ve Vosges, byl fascinován aviatikou a jeho idoly se stali velcí průkopníci létání. Do armády vstoupil ihned po prvních srpnových výstřelech, pět měsíců sloužil jako konstruktér a poté začal s pilotním výcvikem. Uprostřed roku 1915 již Fonck létal nad zákopy v průzkumném letadle Caudron G.3. Jak se válka postupně rozbíhala, stále častěji se účastnil leteckých bojů a v srpnu 1916 konečně získal své první potvrzené vítězství, když jeho průzkumné letadlo sestřelilo Rumplera. Poté, co zopakoval ještě jeden sestřel, byl Fonck shledán vhodným pro stíhací nasazení. Během "krvavého dubna" roku 1917 byl převelen ke 103. "čapí" eskadrile, což byla část Brocardovy elitní Groupe de Combat 12.
Létal na stíhačce SPAD VII a později SPAD XIII a seznam jeho vítězství se rozrůstal. Stejně tak jeho sbírka medailí: Medaille Militaire, Legie cti, britský Válečný kříž, belgický Croix de Guerre a francouzský Croix de Guerre s 28 palmami. Fonck byl introspektivní a zádumčivý a vypracoval vlastní útočné strategie, které poté předváděl jen on sám. Na zemi byl temperamentní a náchylný k výbušnému chování, v boji byl chladný. Každý ze svých útoků prováděl dokonale, počítal kulky, které potřeboval k dosažení vítězství, a sám si každý let vyhodnocoval. Liboval si v ničení německých letadel a sám objevil, jak je likvidovat stále efektivněji. Zatímco ostatní esa se radovala, pokud se jim podařilo získat dvě vítězství během jednoho dne, byly pro Foncka běžné dvoj až trojnásobky tohoto počtu. Poté, co dvakrát po sobě dosáhl šesti vítězství během jediného dne, sám sebe popsal jako "virtuosa" vražedného leteckého koncertu. Nejrychleji si počet vítězství zvýšil 14.srpna 1918, kdy během deseti sekund sestřelil tři letadla.
Fonck se nikdy nestal velitelem stíhací jednotky. Svůj talent vkládal do vylepšování vlastní techniky vzdušného boje, a nikoliv k tomu, aby ostatní vedl do boje. Měl rád sólové bojové lety, ve kterých mohl předvést "těch několik ran, které mne baví". Fonck studoval dráhu střel i analyzoval taktiku svých nepřátel. K tomu, aby se dostal do výhodné polohy za nepřítele, naplno využíval klamné manévry i oblačnost. Byl výjimečným střelcem, a tak mohl nepřítele vyřadit z boje pouhými pěti kulkami. Přežil válku a po ní podporoval letectví exhibičním létáním. Doufal, že bude prvním, kdo na letadle zkonstruovaném Igorem Sikorskym překoná Atlantik, ale než bylo jeho letadlo připraveno ke startu, doslova o několik dní jej předběhl Charles Lindberg. Na počátku druhé světové války sloužil jako inspektor stíhacích letadel francouzských vzdušných sil. Fonck se dočkal klidných dní důchodu a až do své smrti v roce 1953 žil v Paříži.

Georges Guynemer

Jméno a Příjmení:
země:
hodnost:
sestřely:
datum narození:
datum úmrtí:
Georges Marie Ludovic Jules Guynemer
Francie
Capitaine
53
24.prosince 1894
11.září 1917




Georges Guynemer se narodil v Paříži na štědrý večer 1894. Nemocné dítě, mladý Georges byl rozmazlován jeho matkou a sestrami a začínal být velmi zkažený a neukázněný mladík. Po vypuknutí války se okamžitě hlásil do služby, ale byl odmítnut kvůli jeho postavě. Zkoušel to znovu a znovu, až se nakonec dostal do armády jako letecký mechanik. dalším přesvědčováním dostal šanci podstoupit pilotní výcvik, a 8. června 1915 nastoupil k Escadrille MS.3.
I přes slabou a nepatrnou postavu byl Guynemer vyníkající pilot, odmítl dokonce si udělat menší přestávku s létáním poté, co byl diagnistikován s tuberkulózou. Nejvíce úspěchů dosáhl s na letounu SPAD VII a v jedné době měl SPAD XII vyzbrojený 37mm kanónem. S 53 vzdušných vítězství byl vedoucí francouzské eso.
Dne 11. září 1917 vzlétl Guynemer na jeho poslední hlídku. To ráno vedl hlídku přes Britské pozice poblíž Ypres. Nad zákopovými liniemi ztratily s ním kontakt jeho členové hlídky, a Guynemer se již nevrátil.

Charles Nungesser
Jméno a Příjmení:
země:
hodnost:
sestřely:
datum narození:
datum úmrtí:
Charles Eugene Jules Marie Nungesser
Francie
Lieutenant
43
15. března 1892
asi 8. května 1927




Populární stíhač, jehož pochmurný symbol provázel všechna jeho letadla i po válce. Narodil se 15. března 1892 v Paříži. Za války vstoupil do jízdní jednotky a pro svou odvahu si vysloužil přezdívku "Jezdec smrti". Jenže koním rychle odzvonilo a jedinou náhradu viděl Nungesser v letectvu. Po výcviku a šedesáti bojových letech u bombardovací jednotky přešel ke stíhací jednotce N 65 už s jedním vítězstvím na frontě. Na novém Nieuportu XI se poprvé objevil nový znak majitele - černé srdce s rakví, svícemi a lebkou se zkříženými hnáty. Rychle hromadil vítězství, ale platil za ně zraněními. V určitém období mu do kabiny musel pomáhat mechanik. Do konce války (to již létal na Spadu) sestřelil 45 letadel. Na rozdíl od Foncka byl velmi populární bouřlivým společenským životem.
Po válce v dobrodružném životě pokračoval. Toužil pokořit dálkovým letem Atlantik ve speciálně pro něj postaveném stroji Levasseur PL-8 "Bílý pták". Jediným znakem byl opět Nungesserův pochmurný symbol. 8. května 1927 se spolu s navigátorem Colim vydal na cestu. Nikdo už je nikdy nespatřil.





 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama