Piloti Belgie

10. září 2007 v 19:23 |  Piloti
BELGIČTÍ PILOTI


Willy COPPENS

Jméno a Příjmení:
země:
hodnost:
sestřely:
datum narození:
datum úmrtí:
Willy Omer François Jean Coppens de Houthulst
Belgie
Major
37
6.července 1892
21.prosince 1986

Willy Coppens byl belgické eso es se 37 vítězstvími. Předtím, než se v roce 1915 připojil ke vzdušným ozbrojeným silám, sloužil malý, nevýrazný chlapík Coppens u 3.praporu. Poté na dva měsíce odejel do Británie na letecký výcvik, který si platil z vlastní kapsy. Několik měsíců Coppens rovněž trénoval na letadlech Maurice Farmana F13 a F14. V červenci 1916 byl zařazen do 6.eskadrily belgických vzdušných sil, kde létal na letadlech BE.2c a Farman na průzkumné lety. Po "krvavém dubnu" vybojoval s novým strojem Sopwith 1 1/2 Strutter galantní souboj se čtyřmi nepřátelskými stíhači a poprvé se zapsal do povědomí. Projevil se jako iniciativní stíhací letec a v červenci 1917 byl zařazen do 1.stíhací frontové eskadrily kde létal na Nieuportech a později na hbitých letadlech Hanriot HD1.
Svůj Hanriot s jediným kulometem si natřel světle modrou barvou a se svými kolegy z eskadry létal ve formaci tří letadel na hlídkové lety. V dubnu 1918 konečně dosáhl prvního potvrzeného leteckého vítězství, když zabil německého stíhače. V květnu 1918 vymyslel Coppens vlastní strategii na sestřelování německých pozorovacích balónů zápalnými střelami. Prolétl deštěm protiletecké palby, přiblížil se na 50m od cíle a vypálil na něj čtyři zápalné střely, načež se balón v plamenech zřítil k zemi. Tyto zápalné kulky pečlivě opatroval, protože belgické vzdušné síly jich od svých francouzských dodavatelů získávaly jen málo. Coppens osobně dostával počet 20 "zázračných kulek" měsíčně. Jeho eskadra rovněž obdržela jeden jedenáctimilimetrový kulomet Vickers pro boj proti balónům a Coppens pyšně používal Hanriota, vybaveného touto zbraní, jako své druhé letadlo. Při jednom letu se přiblížil k balónu, podnikl střemhlavý útok a obracel se k druhému náletu. Pozemní obsluha balónu jej začala rychle stahovat na zem, a když se Coppens vrátil k druhému útoku, špatně si vypočítal sestupovou dráhu balónu. Jeho letadlo se otřelo o vrchlík balónu; kola se zabořila do děravého plynového obalu. Na chvíli to vypadalo, že Coppens na balónu přistane, ale naštěstí se mu podařilo své letadlo přemluvit, a klobásu dostal k zemi bez toho, že by se zapletl do lanoví. Za pouhých pět měsíců sestřelil Coppens 28 balónů, a tím se stal nejslavnějším světovým ničitelem balónů.
Němci tohoto drzého Belgičana tak nenáviděli, že na něj nastražili past v podobě balónu napěchovaném pouze výbušninami. Coppens jejich plány zhatil tím, že tento balón vypátral a sestřelil dříve, než stačil vystoupat do plné výše! Ničení německých pozorovacích balónů bylo pro muže v zákopech něco jako estráda, a Coppens toto představení často ukončoval elegantními loopingy nad zemí nikoho. Svůj úspěch měřil nikoliv podle oficiálních hlášení, ale podle počtu belgických přileb, vyhozených do vzduchu jásající belgickou pěchotou.
14.října 1918 zaznamenal Coppens svého prvního zabitého. Coppensovo letadlo bylo zasaženo protiletadlovou palbou a kus šrapnelu mu roztrhl nohu. Podařilo se mu nouzove přistát a se stěstím přežít. Noha mu byla amputována a on v nemocnici i doma trpěl mnohaměsíční agónií. Po válce procestoval svět, prezentoval nové pokroky vzdušných sil a vzpomínal na první velké piloty. Protože nikdy příliš nemiloval lampasáky, kterými armáda oplývala, Coppens hořce zklamal belgické vzdušné síly, když během druhé světové války odmítl službu. Kritizoval belgické politiky za to, že na začátku druhé světové války připustili kompletní kapitulaci místo urputných bojů, které předvedli na začátku války minulé. Willy de Houthulst Coppens zůstal jedním z nejdéle žijících hrdinů Velké války.


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Aktuální články

Reklama