Pařížská mírová konference

9. září 2007 v 14:11 |  závěr války a mír 1918

Pařížská mírová konference

Konala se v lednu roku 1919 jako urovnání následků války. Účastnilo se 27 států, mezi nimiž chyběly poražené Centrální mocnosti a Rusko.
Prvním velkým problémem konference bylo vytvoření "revizionistických mocností", Itálie, Ruska a Německa, které proti ní brojily. Itálie nebyla spokojena, protože jí Dohoda slíbila více, než nyní opravdu dala, Rusko se cítilo dotčeno, protože nebýt jeho, Dohoda by byla poražena a Německo samozřejmě nechtělo tvrdé podmínky diktované svými nepřáteli. V Itálii a Německu toto pomohlo k moci fašistům.
Průběh jednání byl také poznamenán značnou nejednotou zástupců Francie, Británie a USA. USA zastávaly názor, že trest pro Německo měl být mírný. Francie naopak žádala odebrat Německu velkou část území, uvalit tvrdé reparační poplatky a zakázat armádu. Někde mezi těmito názory pak ležela Velká Británie.
Výsledek tak nemohl dopadnout dobře- byla to kombinace tvrdých jednorázových postihů, které v Německu vyvolávaly nechuť a příliš mírných dlouhodobých opatření, která nemohla udržet Německo na uzdě v budoucnu. Dohoda si tak sama způsobila druhou světovou válku.

Versailleská smlouva

Jedná se o smlouvu ošetřující poválečné vztahy vůči Německu. To přišlo o zámořské kolonie a Alsasko Lotrinsko. Zároveň těžební oblast Sárksko byla sice Německu ponechána, ale po 15 let měla být částečně spravována Společenstvím národů. V oblasti Porýní vznikla nárazníková zóna, kde se nesměly nacházet německé jednotky a která měla být na 15 let okupována Francií. Východní území byla odtržena a vzniklo Polsko. V tomto bodě vzniknul problém s tím, že v oblasti u pobřeží žilo převážně polské obyvatelstvo. Armáda mohla mít nanejvýš 100 000 mužů. Byly stanoveny válečné reparace v hodnotě 33 000 000 000 dolarů (dolar byl tehdy PODSTATNĚ silnější než dnes) splatných i s úroky do roku 1987. Přesto bylo Německo na kontinentě nejmocnější a ekonomicky nejsilnější zemí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama